Βασίλης Κοσμόπουλος: Πρωτοποριακή Μέθοδος για την Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας – Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ «Καλαμάτα Μπροστά» αναλαμβάνει πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση ενός «κρυφού» αλλά μεγάλου κοινωνικού προβλήματος. Αυτό της δυσλεξίας.
Του ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΣΜΟΠΟΥΛΟΥ
Πολιτικού Μηχανικού Υποψηφίου Δημάρχου Καλαμάτας
Αν η δυσλεξία διαγνωσθεί έγκαιρα και έγκυρα είναι αντιμετωπίσιμη. Ο Δρ. Γιάννης Ασλανίδης, οφθαλμίατρος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ της Νέας Υόρκης, μαζί με τον Καθηγητή Στέλιο Σμυρνάκη από το Χάρβαρντ, που είναι ειδικευμένος στη νευρολογία με χρήση νέων τεχνολογιών και μαθηματικών αλγορίθμων έχουν εφεύρει μία καινοτόμο μέθοδο που ονόμασαν RADAR και χρησιμεύει στη διάγνωση της δυσλεξίας σε νεαρά παιδιά.
Το RADAR διαθέτει μία κινητή μονάδα που μπορεί να ανιχνεύσει πιθανό πρόβλημα σε αρκετά πρώιμη σχολική φάση, σε ηλικίες 7 έως 11 ετών και εφόσον τα παιδιά ξέρουν να διαβάζουν.
Ευρισκόμενοι ήδη σε συνεννόηση με την επιστημονική ομάδα του RADAR υπό τον καθηγητή Ασλανίδη, επιδιώκουμε να περιληφθεί η Καλαμάτα στις επιλεγμένες πόλεις των οποίων τα δημοτικά σχολεία θα ενταχθούν στο πρόγραμμα επισκέψεων της κινητής μονάδας της μεθόδου RADAR. Στόχος μας είναι να αποκτήσουν πρόσβαση στην διαγνωστική εξέταση του RADAR όλα τα παιδιά στις τάξεις του Δημοτικού των σχολείων της Καλαμάτας έως την έναρξη την νέας σχολικής χρονιάς τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, καθώς η δυσλεξία αγγίζει πάρα πολλά παιδιά και καθορίζει τη ζωή τους από την παιδική ηλικία, επειδή το Σύστημα (Σχολείο, Κοινωνία, Οικογένεια) δεν μπορεί να την ανιχνεύσει.
Η δυσλεξία δυσκολεύει την μάθηση των παιδιών στο σχολείο και τα περιθωριοποιεί από νωρίς ως «κακούς μαθητές», καθορίζει τη ζωή τους και επηρεάζει τις οικογένειες, συχνά ευθύνεται για την μη ολοκλήρωση της εννεαετούς υποχρεωτικής εκπαίδευσης και την εμφάνιση παραβατικών συμπεριφορών κατ’ εξακολούθηση. Αντίθετα η αντιμετώπισή της δίνει το δικαίωμα στη μάθηση σε όλα τα παιδιά και ίσες ευκαιρίες για όλους. Το στοίχημα είναι η έγκαιρη διάγνωσή της.
Αν η δυσλεξία διαγνωσθεί νωρίς, υπάρχουν μέθοδοι ώστε το παιδί να παρακολουθήσει κανονικά το πρόγραμμα μάθησης. Αν διαγνωσθεί έγκαιρα από τους δασκάλους και τους παιδιάτρους, τότε μπορούν και οι ειδικοί (λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι κλπ) να προσφέρουν πραγματική βοήθεια στα παιδιά. Το καινοτόμο σύστημα (λογισμικό) βάσει μαθηματικών αλγορίθμων, καταγράφει την κίνηση των ματιών του παιδιού όταν διαβάζει ένα κείμενο.
Αρκούν μόνο 10 λεπτά ώστε το παιδί να διαβάσει ένα κείμενο στον υπολογιστή, να γίνει η παρακολούθηση της κίνησης των ματιών του και να βγει η πρώτη εκτίμηση. Η εκτίμηση συνίσταται στο να πει το RADAR αν ο τρόπος της ανάγνωσης είναι «σωστός» ή όχι. Αν πει ΝΑΙ, κατά 99% το σύστημα έχει δίκαιο. Αν πει ΟΧΙ, το σύστημα έχει δίκαιο κατά 66%, και τότε το παιδί θα πρέπει να επισκεφθεί τους ειδικούς.