Πολλές φορές στο παρελθόν σε δημοσιευμένα κείμενά μου έχω αναφέρει την ανάγκη δημιουργίας από τον Δήμο Καλαμάτας δανειστικής μονάδας τρίκυκλων ποδηλάτων.
Η συγκεκριμένη πρόταση είχε σταλεί στο παρελθόν σε δύο Δημάρχους Καλαμάτας χωρίς έως τώρα κάποιο αποτέλεσμα. Επαναφέρω την πρόταση στην σημερινή δημοτική Αρχή και ελπίζω αυτή τη φορά κάτι να γίνει. Είναι μια πρόταση η οποία δεν θα επιβαρύνει οικονομικά τον Δήμο και η οποία έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
1) Η Καλαμάτα ως επίπεδη πόλη επιτρέπει τη χρήση του οικολογικού μέσου μεταφοράς που είναι το ποδήλατο. Ως εκ τούτου μπορεί να καθιερωθεί ως «η πόλη του ποδήλατου». Για αυτό στον υπάρχοντα χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων (ποτάμι) ή σε κάποιον άλλο χώρο που θα δημιουργηθεί θα μπορούσε να λειτουργήσει μια δανειστική μονάδα ποδηλάτων (τρίκυκλων με καλαθάκι) όπου θα εξυπηρετούσε τον πολίτη και ιδιαίτερα τον επισκέπτη πολίτη στην διεκπεραίωση των καθημερινών αγορών του και των υπηρεσιακών του υποχρεώσεων. Χρήσιμο είναι να αναφέρω ότι οι κλιματολογικές συνθήκες της πόλης μας βοηθούν την χρήση ποδηλάτου. Τέτοιες μονάδες ποδηλάτων λειτουργούν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με την ονομασία άσπρα ή πράσινα ποδήλατα ή αν θέλετε τα «παπάκια της πόλης» έχοντας ως αποτέλεσμα την μείωση του κυκλοφοριακού και της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Στα ποδήλατα μπορούν να τοποθετηθούν διαφημιστικές πινακίδες καλύπτοντας έτσι τα έξοδα αγοράς και συντήρησης. Μ’ αυτόν τον τρόπο ξεπερνιέται το οικονομικό κόστος και τα ποδήλατα μπορούν να δανείζονται αντί να ενοικιάζονται.
2) Καλό είναι επίσης να δημιουργηθούν ποδηλατικές διαδρομές σε φυσικό επί το πλείστον περιβάλλον όπου ο καθένας θα μπορεί να επισκέπτεται το χώρο για να αθληθεί. Στην αφετηρία της ποδηλατικής διαδρομής να υπάρχει δανειστική μονάδα ποδηλάτων τύπου mountain όπου ο επισκέπτης αν δεν έχει έλθει με δικό του ποδήλατο να μπορεί να δανειστεί. Ως περιοχές προτείνονται το Πάρκο σιδηροδρόμων, το Πάρκο Αλμυρού και ο Μπουρνιάς. Εδώ μπορεί να υπάρξει εθελοντική συνεργασία Συλλόγων με τον Δήμο
Για να γίνει εφικτή η χρήση στην πόλη του ποδήλατου θα πρέπει να ανοίξει ένας κύκλος ευαισθητοποίησης και παρότρυνσης της χρήσης του από τα θεσμοθετημένα όργανα της πόλης. Επίσης θα πρέπει να ληφθούν μέτρα. Πρέπει να γίνουν συντονισμένες ενέργειες που θα διευκολύνουν και θα προστατεύουν τον ποδηλάτη. Το ποδήλατο πρέπει να καθιερωθεί ως μεταφορικό μέσο στην καθημερινότητα του πολίτη.
Ο αριθμός των αυτοκινήτων έχει πολλαπλασιασθεί με αποτέλεσμα οι πόλεις να ασφυκτιούν κυκλοφοριακά. Η εξεύρεση χώρου στάθμευσης δυσκόλεψε, η δε ροή των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης έγινε αφόρητη.
Για να χρησιμοποιήσει ένας πολίτης το ποδήλατό του θα πρέπει να υπάρξουν χώροι στάθμευσης ποδηλάτων σε κεντρικά σημεία, στα μεγάλα εμπορικά καταστήματα και στις δημόσιες υπηρεσίες. Θα πρέπει ο καθένας να βελτιώσει την κυκλοφοριακή του αγωγή και συμπεριφορά. Θα πρέπει να ξεπεραστεί η νοοτροπία που έχουμε αποχτήσει σχετικά με τη χρήση του αυτοκινήτου ακόμα και για ασήμαντες μετακινήσεις μας.
Η επέκταση της χρήσης του ποδήλατου μπορεί να επιφέρει διπλό αποτέλεσμα. Μπορεί να λειτουργήσει ως μέσον μεταφοράς αλλά και άθλησης. Ο κάθε χρήστης μέσω της άσκησης βελτιώνει την σωματική του υγεία και ευεξία καθώς επίσης επέρχεται αποσυμφόρηση και ανακουφίζεται κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης δίνοντας την δυνατότητα έτσι και για άλλες πεζοδρομήσεις.
Θόδωρος Σταυριανόπουλος
Μαθηματικός – MSc Ηθ. Φιλοσοφίας