Πλέον είναι γνωστό στους περισσότερους ότι, παρά την υψηλή τιμή απόκτησής του, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσφέρει το πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους κίνησης στον ιδιοκτήτη του.
Και εάν μετά την πρόσφατη ψήφιση από τη Βουλή για τα κίνητρα υπέρ της ηλεκτροκίνησης, η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη χώρα μας μειώνεται, έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσο θα κοστίσει στον ιδιοκτήτη του το αυτοκίνητο για… καύσιμο (ηλεκτρικό ρεύμα), φορτιζοντας το εκεί που σήμερα είναι το πιο σύνηθες σημείο φόρτισης: Στο σπίτι του.
Για να υπολογίσουμε λοιπόν το πόσο κοστίζει η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι, θα πρέπει να δούμε αρχικά το πόσο κοστίζει η κιλοβατώρα από τον κύριο πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος της χώρας μας, τη ΔΕΗ.
Έτσι λοιπόν, στο οικιακό τιμολόγιο το κόστος της κιλοβατώρας είναι 0,11057 ευρώ (+6% ΦΠΑ, άρα πάμε στο 0,1172042 ευρώ), ενώ εφόσον το ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζει κατά το νυχτερινό ωράριο, δηλαδή μεταξύ των ωρών 23:00-07:00 για την περίοδο από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, τότε το κόστος μαζί με το Φ.Π.Α. 6% είναι 0,0837294 ευρώ.
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι λόγω και της κατάστασης με τον κορωνοϊό, από τις 26/03/2020 δεν υπάρχει αλλαγή στην κλίμακα της κοστολόγησης με βάση την κατανάλωση (πριν ίσχυε ότι σε περίπτωση που η 4μηνιαία κατανάλωση υπερβεί τις 2.000 kWh, τότε το κόστος της κιλοβατώρας αυξάνεται στα 0,1265216 ευρώ με το Φ.Π.Α.).
Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω, μπορούμε πλέον να υπολογίσουμε το πόσο θα κοστίζει στο σπίτι το απαιτούμενο ρεύμα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Ως βάση παίρνουμε 4 χαρακτηριστικά παραδείγματα ηλεκτρικών μοντέλων που πωλούνται στην ελληνική αγορά, το ηλεκτρικό μίνι VW e-up! με την μπαταρία των 32,2 kWh, το ηλεκτρικό μικρό Opel Corsa-e με την μπαταρία των 50 kWh και το ηλεκτρικό μικρομεσαίο Nissan LEAF με την μπαταρία των 40 kWh. Επίσης, ας δούμε το τι συμβαίνει και για το κόστος γεμίσματος του πολυτελούς Audi e-tron 55 quattro με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 95 kWh.
Έστω λοιπόν ότι η μπαταρία είναι άδεια και ότι θέλουμε να τη φορτίσουμε έως το 100% της για να πάρουμε τη μέγιστη αυτονομία. Το κόστος διαμορφώνεται ως εξής:
Κόστος φόρτισης στο 100% με το οικιακό τιμολόγιο
VW e-up: 3,77 ευρώ
Opel Corsa-e: 5,86 ευρώ
Nissan LEAF: 4,68 ευρώ
Audi e-tron 55 quattro: 11,13 ευρώ
Κόστος φόρτισης στο 100% μόνο το βράδυ, με νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο
VW e-up: 2,70 ευρώ
Opel Corsa-e: 4,19 ευρώ
Nissan LEAF: 3,35 ευρώ
Audi e-tron 55 quattro: 7,95 ευρώ
Πόση είναι η επιπλέον χρέωση;
Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να υπολογίσετε επιπλέον κάποιες χρεώσεις, που μοιραία θα αυξηθούν λόγω της αυξημένης κατανάλωσης ρεύματος που απαιτεί η φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Αυτές είναι το κόστος για το Σύστημα μεταφοράς Η/Ε του ΑΔΜΗΕ, για το Δίκτυο Διανομής Η/Ε του ΔΕΔΔΗΕ που δεν επιβαρύνουν την τιμή στο νυχτερινό τιμολόγιο, καθώς και το κόστος για τις ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) και το ΕΤΜΕΑΡ. Αν λοιπόν φορτίζετε μόνο το βράδυ γλιτώνετε το κόστος των δύο πρώτων.
Έστω λοιπόν ότι διανύετε 1.000 χιλιόμετρα το μήνα με το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο, κάτι που σημαίνει ότι εάν πάρουμε ως παράδειγμα το Opel Corsa-e (μέση κατανάλωση 17 kWh/100 χλμ.) τότε θα απαιτήσετε 170 kWh ρεύματος. Οι χρεώσεις λοιπόν αυτές συνολικά θα σας κοστίσουν επιπλέον 9,1 ευρώ/μήνα, ενώ εάν φορτίζετε μόνο τη νύχτα, τότε πέφτουν στα 4,2 ευρώ/μήνα.
Πόσο τελικά θα μου κοστίσει η φόρτιση ενός ηλεκτρικού για 1.000 χλμ. το μήνα;
Εν κατακλείδι και παίρνοντας πάντα ως παράδειγμα αυτό του Opel Corsa-e και ότι το χρησιμοποιείτε για να διανύσετε 1.000 χλμ. το μήνα, το τελικό κόστος της φόρτισης ανά μήνα θα διαμορφωθεί ως εξής:
Για φόρτιση μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας θα πληρώσω:
19,9 ευρώ για το ρεύμα + 9,1 ευρώ για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις = 29,0 ευρώ/1.000 χλμ. ή 2,9 ευρώ/100 χλμ.
Για φόρτιση μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας θα πληρώσω:
14,2 ευρώ για το ρεύμα + 4,2 ευρώ για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις = 18,4 ευρώ/1.000 χλμ. ή 1,84 ευρώ/100 χλμ.
Αυτό λοιπόν είναι το κόστος που συνολικά θα απαιτήσει ένα ηλεκτρικό του μεγέθους του Opel Corsa-e με την παραπάνω κατανάλωση που αναφέραμε. Όπως συμβαίνει και στα μοντέλα με μοτέρ εσωτερικής καύσης, η κατανάλωση αυτή μπορεί να αυξηθεί ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και να αυξήσει αντίστοιχα τις χρεώσεις.
Από την άλλη όμως και σε αντίθεση με τα μοτέρ εσωτερικής καύσης, μπορεί ακόμη και να μειωθεί εφόσον ο οδηγός κινείται κυρίως εντός πόλης, βάζοντας στο παιχνίδι περισσότερο το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση. Μάλιστα, τα περισσότερα ηλεκτρικά έχουν και λειτουργία που δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να αυξήσει την ένταση της επέμβασης του συστήματος (μέχρι και να φρενάρει το αυτοκίνητο χωρίς το φρένο και απλά αφήνοντας το πόδι από το γκάζι), κερδίζοντας ακόμη περισσότερο σε κατανάλωση ρεύματος.
Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό κόστος για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού στο σπίτι είναι χαμηλό, ιδίως εφόσον ο οδηγός του εκμεταλλεύεται το νυχτερινό τιμολόγιο της Δ.Ε.Η. και το φορτίζει τη νύχτα, όπου το κόστος του ρεύματος και των ρυθμιζόμενων χρεώσεων είναι πιο φθηνό.