Οι πρώτες υποψίες και επισημάνσεις στον γονέα κάνουν την εμφάνισή τους με την είσοδο του παιδιού στο νηπιαγωγείο ή τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Οι εκπαιδευτικοί μπορεί να κάνουν διάφορες υποθέσεις για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το παιδί αναφορικά με την αιτία του. Αυτό συχνά μπορεί να αγχώσει ή και να μπερδέψει το γονέα, καθώς οι εκάστοτε δυσκολίες μπορεί να οφείλονται σε πάρα πολλούς άλλους παράγοντες.
Πριν απευθυνθούμε σε διαγνωστικές υπηρεσίες καλό είναι να βεβαιωθούμε ότι τόσο η όραση όσο και η ακοή του παιδιού δεν αντιμετωπίζουν κανέναν περιορισμό.
Πολλές φορές οι δυσκολίες των παιδιών στην επικοινωνία ή την ανάγνωση μπορεί να οφείλονται σε προβλήματα όρασης ή ακοής που δεν είναι τόσο σημαντικά ώστε να έχουν συνέπειες στην καθημερινότητα, είναι όμως αρκετά σημαντικά για να επηρεάσουν τη μάθηση του παιδιού.
Πώς Αναγνωρίζουμε Τις Πρώτες Ενδείξεις;
Ορισμένα χαρακτηριστικά που μπορείτε να εντοπίσετε στο παιδί σας κατά την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία είναι τα ακόλουθα:
Προσοχή! Τα παρακάτω συμπτώματα θα πρέπει πάντα να ερμηνεύονται με τη βοήθεια ειδικού!
Προσχολική Ηλικία:
Ιστορικό καθυστέρησης στην ανάπτυξη της ομιλίας.
Καθυστέρηση στην ανάπτυξη λεξιλογίου.
Δυσκολία στην ανάκληση λεξιλογίου.
Δυσκολία στην άρθρωση πολυσύλλαβων λέξεων.
Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του προφορικά.
Δεν ολοκληρώνει τις προτάσεις του.
Δυσκολεύεται στην εκμάθηση ακολουθιών (αριθμοί, μέρες της εβδομάδας, αλφαβήτα).
Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.
Έχει δυσκολία σε δραστηριότητες λεπτής και αδρής κινητικότητας.
Δυσκολεύεται να μείνει συγκεντρωμένο.
Έχει δυσκολία στην αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους.
Πρώτη Σχολική Ηλικία:
Δυσκολεύεται να οργανώσει τις σκέψεις του όταν μιλάει.
Ασύντακτος-αδόμητος λόγος.
Δεν μπορεί να αφηγηθεί γεγονότα με τη σωστή σειρά.
Δυσκολεύεται με την ονομασία και την αναγνώριση γραμμάτων.
Φτωχή φωνολογική ενημερότητα.
Παρουσιάζει χαμηλή επίδοση στο γραπτό λόγο σε σύγκριση με τον προφορικό.
Δυσκολία στον χωροχρονικό προσανατολισμό.
Φτωχή μνήμη.
Ελλειματική προσοχή ή/και υπερκινητικότητα.
Χαμηλή αυτοεκτίμηση- αυξημένα συμπτώματα σχολικού άγχους.
Δεν είναι απαραίτητο ένα παιδί να εμφανίσει όλα τα παραπάνω συμπτώματα για να διαγνωσθεί με Δυσλεξία. Από την άλλη μεριά, η εμφάνιση κάποιων από τα παραπάνω συμπτώματα δεν συνεπάγεται απαραίτητα την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών.
Δεν υπάρχει ένα μόνο προφίλ μαθητή με δυσλεξία, γι’ αυτό η διάγνωση δε μπορεί να γίνεται από τους γονείς στο σπίτι.
Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε την σπουδαιότητα της έγκαιρης διάγνωσης και παρέμβασης προκειμένου το παιδί να μπορεί να ανταπεξέλθει με επιτυχία στην σχολική καθημερινότητα και να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες που μπορεί να πλήξουν την αυτοπεποίθησή του.
ΠΗΓΗ