Από ό,τι φαίνεται οι επιτήδειοι και αυξάνουν τις ενέργειες τους αλλά και ανακαλύπτουν καινούριες. Εκείνο που είναι κοινώς γνωστό είναι πως ιδιαίτερα κάθε φορά που εμφανίζεται μια νέα οικονομική ή κοινωνική συγκυρία βρίσκουν κάθε ευκαιρία να την εκμεταλλεύονται.
Πιο συγκεκριμένα, η ενεργειακή κρίση έχει κάνει βορρά των απατεώνων τα τουριστικά καταλύματα και πρατήρια καυσίμων, αποσπώντας πολλά σημαντικά χρηματικά ποσά από τους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Σε αυτή την πολύ δύσκολη και πραγματικά ευάλωτη περίοδο η Ελληνική Αστυνομία συστήνει κάποιες λύσεις για μπορέσει να μετριαστεί το κακό.
Ενδεικτικά, προτείνεται στους πολίτες να μην καταχωρούν τα προσωπικά τους στοιχεία, δηλαδή, το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης της ηλεκτρονικής τους τραπεζικής σε ιστοσελίδες ή φόρμες που ανοίγουν μέσω links και να μην κοινοποιούν σε άλλα άτομα τους προσωπικούς τους κωδικούς ή τους κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών.
Εκείνο που πρέπει να επισημανθεί είναι πως το «πάτημα» των επιτηδείων είναι η συμπεριφορά των ανθρώπων σε περιόδους κρίσης.
Οι συνηθισμένες τους ενέργειες ειναι η τηλεφωνική επικοινωνία με ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και καταλυμάτων στην οποία λένε πως δήθεν ενδιαφέρονται για να γίνει η κράτηση δωματίων και με το πρόσχημα της κατάθεσης προκαταβολής, αποσπούν τους προσωπικούς τους τραπεζικούς κωδικούς (κατά τη διάρκεια της μεταξύ τους επικοινωνίας ή αποστέλλοντας μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο με σύνδεσμο που παραπέμπει σε ιστοσελίδα, η οποία προσομοιάζει με αυτή της τράπεζας, όπου καταχωρούν τους προσωπικούς τους κωδικούς) και στη συνέχεια μεταφέρουν χρήματα σε άλλους λογαριασμούς ή προσποιούνται τους ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων και με το πρόσχημα του ανεφοδιασμού με καύσιμα, τους πείθουν να αποστείλουν τον αριθμό λογαριασμού (IBAN), προκειμένου να καταθέσουν ηλεκτρονικά το αντίτιμο.
Στη συνέχεια στέλνουν μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο του θύματος, ζητώντας να «πατήσει» στον σύνδεσμο, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται ιστοσελίδα που προσομοιάζει με αυτή της τράπεζας, όπου -όπως και στην προηγούμενη περίπτωση- τα θύματα καταχωρούν τους προσωπικούς τους τραπεζικούς κωδικούς «δήθεν» για την επιβεβαίωση της συναλλαγής, με αποτέλεσμα οι δράστες να αποκτούν πρόσβαση σε αυτούς και να μεταφέρουν χρηματικά ποσά.
Εκτός αυτών, επιλέγουν και τις συνηθισμένες μεθόδους που εφάρμοζαν και παλαιότερα. Δηλαδή καλούν ανυποψίαστους πελάτες κάνοντας τους αστυνόμους, τους γιατρούς αναφέροντας ψευδή γεγονότα, όπως ένα τροχαίο ενός δικού τους ανθρώπου. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ειτηδείοι παρακολουθούν τις ζωές κάποιων ανθρώπων πριν πουν κάτι τέτοιο, καθώς ξέρουν ποιο πρόσωπο έχε πρόβλημα, ποιο πρόσωπο εκτιμουν οι συγγενείς και γενικότερα ποια είναι η καθημερινότητα του ατόμου και των συγγενών του.
Επίσης, δεν διστάζουν να εισβάλλουν σπίτια ανυποψίαστων πολιτών, κυρίως ηλικωμένων. Εκμεταλλεύονται την αδυναμια της ηλικίας τους να επεξεργαστούν την είδηση και τους λένε ψέματα για συγγενείς ότι χρειάζονται βοήθεια, με αποτέλεσμα εκεινοι να ευαισθητοποιούνται και ναδίνουν τα χρήματά τους. Και σε αυτή την περίπτωση οι επιτήδειοι με κάποιο τρόπο που εκείνοι γνωρίζουν, έχουν συλλέξει πληροφορίες για να πετύχουν το στόχο τους.
Οι απάτες δεν έρχονται μόνο από αυτά, αλλά και από δήθεν αγοραπωλησίες, ψευτικές αγγελίες. Τα μεγάλυτερα θύματα είναι, επίσης, τα ατομα που είναισυνδεδεμένα με τα Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης.Εκεί οι απατεώνες «κάνουν πάρτυ» προσεγγίζοντας τα άτομα, γίνονται φίλοι, βρίσκουν τρόπους να γίνονται κολλητοί φίλοι και στο τέλος τους αποσπύν χρήματα.
Η αστυνομία προκειμένου να αποφύγουμε τις απάτες συμβουλεύει τα εξής:
- Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.
- Να αποφεύγετε τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων και σε καμία περίπτωση να μην κοινοποιείτε σε τρίτους τους προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ) ή τους κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών.
- Πληκτρολογήστε στον φυλλομετρητή (browser) τη διεύθυνση της ιστοσελίδας της τράπεζάς σας και μη μπαίνετε σε αυτή μέσω υπερσυνδέσμων (links). Σε κάθε περίπτωση βεβαιωθείτε ότι η σελίδα ηλεκτρονικής τραπεζικής στην οποία συνδέεστε είναι η αυθεντική.
- Μη συμπληρώνετε φόρμες με τα προσωπικά σας στοιχεία όταν σας αποστέλλονται από άγνωστες διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) ή μέσω μηνυμάτων (SMS, Social Media κ.λπ.).
- Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνετε τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (Ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).
- Να επαληθεύετε τις κινήσεις στους τραπεζικούς σας λογαριασμούς πριν την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να επιστρέψετε χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.
- Να αποφεύγετε την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δε γνωρίζετε, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.
- Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
- Εφόσον άγνωστο άτομο εισέλθει στην οικία σας με οποιαδήποτε πρόφαση (π.χ. διεξαγωγή έρευνας, πώληση κάποιου προϊόντος, ανάγκη να πραγματοποιήσουν μια κλήση κ.λπ.), να μην επιτρέπετε να μεταβαίνει σε άλλους χώρους του σπιτιού σας, πέραν αυτών που χρειάζεται και ποτέ να μην χάνετε την οπτική επαφή μαζί του.
- Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
- Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
- Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
- Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
Πληροφορίες από το in.gr