Την Κυριακή, 11 Οκτωβρίου 2020 εγκαινιάζεται η έκθεση «Αριστουργήματα ζωγραφικής από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας.»
Η εμβληματική συλλογή των Νέστορα και Αλίκης Τέλλογλου που περιλαμβάνει το πανόραμα της νεοελληνικής ζωγραφικής με έργα των, Γύζη, Λύτρα, Πανταζή, Παρθένη, Ροϊλού, Καραβία, Μαλέα, Ιθακήσιου, Κόντογλου, Μπουζιάνη, Σπυρόπουλου, Διαμαντόπουλου, Γουναρόπουλου, Μαυροΐδη, Τσίγκου, Μυταρά, Μπότσογλου και άλλων, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Καλαμάτα, από τις 11 μέχρι τις 25 Οκτωβρίου.
Για δύο εβδομάδες, στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας θα φιλοξενηθούν πολύτιμοι πίνακες κορυφαίων και διακεκριμένων ζωγράφων, από τον 19ο έως τον 21ο αι. Ο πυρήνας της συλλογής του Τελλογλείου Ιδρύματος περιλαμβάνει έργα της Επτανησιακής Σχολής, της Σχολής του Μονάχου, σημαντικών ανανεωτών της νεοελληνικής ζωγραφικής των αρχών του 20ού αιώνα, μεγάλων εκπροσώπων της Γενιάς του ’30, καλλιτεχνών της αφαίρεσης και του σουρεαλισμού, έως εκείνων που ακολούθησαν νεωτεριστικά ρεύματα και τάσεις της σύγχρονης τέχνης. Ενδεικτικά αριστουργήματα της συλλογής είναι τα έργα της: Ο Αρχιερέας του Νικολάου Καντούνη, Το Προφίλ Κοριτσιού, όπου ίσως να απεικονίζεται η κόρη του, Ιφιγένεια, του Νικολάου Γύζη, Το Παιδάκι με την Κούκλα του Περικλή Πανταζή, Η Αλεξάνδρεια της Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Η Αυτοπροσωπογραφία του Νικολάου Λύτρα, Προσωπογραφία Γυναίκας του Κωνσταντίνου Παρθένη, Ο Κώστας Σδράβος του Φώτη Κόντογλου, Το Πορτραίτο της Τατιάνας Γκρίτση Μιλλιέξ του Γιώργου Γουναρόπουλου, Οι Εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Το Παλάτι της Κλυταιμνήστρας του Γιάννη Σπυρόπουλου, Ο Βυθός του Θανάση Τσίγκου, Το Διπλό Πορτραίτο του Χρόνη Μπότσογλου, Οι Μορφές του Εδουάρδου Σακαγιάν, Η Αννούλα η Σκυριανή του Πολύκλειτου Ρέγγου και Η Ήβη του Λουκά Βενετούλια, μεταξύ των άλλων.
H έκθεση περιλαμβάνει έργων δημιουργών που εκπροσωπούν όλες τις περιόδους της εξέλιξης της ελληνικής ζωγραφικής: Ξεκινώντας από την εποχή της Επτανησιακής Πολιτείας με την ομώνυμη Σχολή καλλιτεχνών όπως ο Καντούνης για να ακολουθήσει η ίδρυση του Νέου Ελληνικού Κράτους με ζωγράφους της εμβληματικής Σχολής του Μονάχου. Κατόπιν, έρχονται οι ρηξικέλευθοι Πανταζής, Μαλέας και Μπουζιάνης, οι εκπρόσωποι της Γενιάς του ‘30 που αναβάπτισε τη ζωγραφική του τόπου στην αρχαία και βυζαντινή παράδοση με τον Παρθένη, τον Κόντογλου, τον Διαμαντόπουλο και τον Τσαρούχη και οι εκφραστές της ιδιαίτερα σημαντικής γενιάς του ’60- αναπόσπαστα συνδεδεμένης με το ελληνικό πνεύμα και τα διεθνή καλλιτεχνικά δρώμενα της εποχής- με σημαντικούς εκπροσώπους τον Μυταρά, Μαυροΐδη, Μπότσογλου και άλλους άξιους δημιουργούς.
Ο Τάκης Μαυρωτάς, επιμελητής της έκθεσης, τονίζει στον πολυσέλιδο κατάλογο «Συλλογές Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. Νεοελληνική Τέχνη: Ζωγραφική-Χαρακτική-Γλυπτική», εκδ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.: «Το Τελλόγλειο Ίδρυμα, μετά από τον επίμονο τριανταπεντάχρονο αγώνα της Αλίκης Τέλλογλου, εδραιώνεται στην Ελλάδα ως το μοναδικό Ίδρυμα, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου σε Πανεπιστήμιο και διακρίνεται για το μέτρο, τον αισθησιασμό και το βάθος του, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσει στην τέχνη της εποχής μας. […] Η Συλλογή του Τελλογλείου Ιδρύματος, από τη ματιά της Αλίκης Τέλλογλου έως της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, μπορεί να προσεγγιστεί λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψιν μας τη συγκίνηση και την ευθύνη, που τους έχει προκαλέσει η τέχνη, αφού τα πολυάριθμα επιλεγμένα έργα διακρίνονται για την ευαισθησία και τη σαφήνεια τους, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσουν στην τέχνη της εποχής μας, με τις ευρηματικές και αυθόρμητες διατυπώσεις. Και οι δυο τους, αδιαπραγμάτευτα παθιασμένες απέναντι σε καθετί ωραίο, ξεπερνούν το επίπεδο της γοητείας για να αγγίξουν την ελευθερία και την ουσία της τέχνης, αφού σε όλη τους τη ζωή υποστηρίζουν με σθένος την άποψη ότι η τέχνη πάντα ξυπνά τη φαντασία. Οι Τέλλογλου, με το γόνιμο και μόνιμο έργο τους, έχεις την αίσθηση ότι πάλεψαν με το θάνατο, απόκτημα της μοίρας και του χρόνου, κερδίζοντας την ελευθερία του εκλεπτυσμένου πνεύματος και την ελπίδα, ότι συνέβαλαν με όλες τους τις δυνάμεις στο να προβάλλουν, καθετί που αξίζει να αναμετρηθεί με την αιωνιότητα και τον λεπτεπίλεπτο καθρέφτη της πραγματικότητας, μιας καθαρής πραγματικότητας, την οποία όλοι μπορούν να αισθανθούν, αφού εκφράζει μια ουσιαστική πτυχή της ανθρωπότητας, αφήνοντάς μας τις συλλογές τους, που αντανακλούν το πνεύμα της μεγάλης τους προσφοράς στο έθνος.»
###
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινό.
Διευθυντής Εικαστικού Τομέα Δήμου Καλαμάτας: Παναγιώτης Λαμπρινίδης
Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς
Διάρκεια έκθεσης: 11-25 Οκτωβρίου 2020
Ώρες και μέρες λειτουργίας: Καθημερινά 9π.μ. – 9 μ.μ., Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Είσοδος ελεύθερη