Ειδησεις απο Καλαματα
Το Λιμάνι της Καλαμάτας – Μια Παραμελημένη Στρατηγική Υποδομή Εθνικής Σημασίας
Ανέβηκε
39 λεπτά πρινστις
από
Kalamata TimesΑνοικτή Επιστολή Γιώργου Καραμπάτου
Εκτελ. Δ/ντής «Δρόμοι της Ελιάς»
Πρόεδρος Δικτύου Ελαιοπαραγωγών Πόλεων της Μεσογείου (RECOMED)
τέως Πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας
Καλαμάτα 5 Αυγούστου 2024
Με αφορμή τις πρόσφατες συζητήσεις για ένα ακόμη Master plan γύρω από το μέλλον του λιμανιού της Καλαμάτας, θεωρώ υποχρέωσή μου να μοιραστώ δημόσια ορισμένες σκέψεις και σοβαρές ανησυχίες.
Το λιμάνι της Καλαμάτας, όπως και ο σιδηρόδρομος, αποτελούν στρατηγικές υποδομές ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της πόλης μας, της Μεσσηνίας και ολόκληρης της Πελοποννήσου. Ωστόσο, από την περίοδο των σεισμών του 1986, παρατηρείται μια συστηματική υποβάθμιση του ρόλου τους στα αναπτυξιακά σχέδια της περιοχής.
Η τότε πανίσχυρη δημοτική αρχή, υπό τον Σταύρο Μπένο, εκτός από τις σημαντικές κοινωνικές υποδομές που δημιούργησε, επέλεξε να επικεντρωθεί σε ένα μοντέλο ανάπτυξης βασισμένο στον επιδοτούμενο πολιτισμό, παραβλέποντας το παρελθόν, την βιομηχανική ιστορία, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν το λιμάνι και ο σιδηρόδρομος. Αυτή η προσέγγιση, δυστυχώς, συνεχίστηκε και από μεταγενέστερες δημοτικές αρχές, συμπεριλαμβανομένης αυτής του Παναγιώτη Νίκα.
Είναι κρίσιμο να τονιστεί ότι οι δημοτικές αρχές διαχρονικά δεν είχαν ποτέ στα σχέδιά τους την ουσιαστική αναβάθμιση του λιμένα. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ουδέποτε αναζήτησαν τεχνοκράτες και ειδικούς για να διαχειριστούν και να αναπτύξουν το λιμάνι. Αντ’ αυτού, τα διάφορα master plan που εκπονήθηκαν κατά καιρούς φαίνεται πως είχαν ως κύριο στόχο να επηρεάσουν την κοινή γνώμη και να μετατοπίσουν την ευθύνη από τις δημοτικές αρχές, παρά να προσφέρουν ουσιαστικές λύσεις.
Η μεταφορά της διαχείρισης του λιμανιού στον Δήμο, αίτημα όλων των δημοτικών αρχών χωρίς να κατανοούν το μέγεθος της ευθύνης που αναλάμβαναν για την διαχείριση στρατηγικών υποδομών εθνικής σημασίας και να αποτελέσει ευκαιρία για την αναβάθμισή του, οδήγησε σε περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου του. Σήμερα, υπάρχουν προτάσεις που θα μετέτρεπαν το λιμάνι σε χώρο αναψυχής, πάρκινγκ αυτοκινήτων και πολυτελή σκάφη (Μέγα γιοτ), αγνοώντας πλήρως τον στρατηγικό του χαρακτήρα.
Είναι επιτακτική ανάγκη να τονιστεί ότι τα λιμάνια υπόκεινται σε αυστηρούς διεθνείς κανονισμούς, οι οποίοι δεν επιτρέπουν εντός του λιμενικού χώρου δραστηριότητες όπως ποδηλατάδες, περιπάτους και πάρκινγκ αυτοκινήτων. Οι προτάσεις για τέτοιες χρήσεις όχι μόνο παραβιάζουν αυτούς τους κανονισμούς, αλλά και υπονομεύουν τον πρωταρχικό ρόλο του λιμανιού ως κρίσιμης υποδομής μεταφορών και εμπορίου.
Η πλήρης αδιαφορία των δημοτικών αρχών έγινε ιδιαίτερα εμφανής στον τρόπο που χειρίστηκαν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Καλαμάτας με Κύθηρα και Κρήτη. Το αποτέλεσμα ήταν να χαθεί μια ακόμη μεγάλη ευκαιρία για την πόλη μας. Αυτή η αποτυχία είχε σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις για πολλούς Καλαματιανούς που είχαν επενδύσει στο εγχείρημα και στις προοπτικές που αυτό υποσχόταν.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το λιμάνι της Καλαμάτας δεν είναι απλώς ένα τοπικό περιουσιακό στοιχείο, αλλά μια εθνική υποδομή με δυνατότητες που εκτείνονται πέρα από τα όρια της πόλης μας.
Η πρόσφατη ανακοίνωση (TornosNews.gr 29.07.2024) της MSC Cruises με τίτλο, “Επιπλέον κρουαζιέρες τη χειμερινή περίοδο με ελληνικά λιμάνια” για νέα δρομολόγια κρουαζιέρας στη Μεσόγειο αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα των ευκαιριών που χάνουμε λόγω της έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού και ουσιαστικής διαχείρισης.
Είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε ότι η διαχείριση ενός λιμανιού απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες. Ένας αποτελεσματικός διαχειριστής λιμένα πρέπει να γνωρίζει πώς να “πουλήσει” το προϊόν που λέγεται λιμάνι. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κατανοεί σε βάθος τις ανάγκες των εν δυνάμει πελατών και να έχει την ικανότητα να τις ικανοποιεί. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να ευαισθητοποιήσει και να προσελκύσει πιθανούς συνεργάτες, ώστε να ενδιαφερθούν για το λιμάνι και να επιδιώξουν συνεργασία.
Για παράδειγμα, οι εταιρείες κρουαζιέρας αυτή την περίοδο ετοιμάζουν το πρόγραμμά τους για τον επόμενο χρόνο. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι επιτακτική η ανάγκη ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου προώθησης και μάρκετινγκ για το λιμάνι της Καλαμάτας. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ένα τέτοιο σχέδιο έχει καταρτιστεί ή εφαρμόζεται. Αυτή η έλλειψη στρατηγικής προσέγγισης στερεί από την πόλη μας και την ευρύτερη περιοχή σημαντικές οικονομικές ευκαιρίες.
Ωστόσο, η ευθύνη δεν βαρύνει μόνο τις τοπικές αρχές. Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι το αρμόδιο υπουργείο και η κυβέρνηση επιτρέπουν την υποβάθμιση λιμένων που έχουν χαρακτηριστεί από την πολιτεία ως εθνικής σημασίας. Αυτή η στάση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις αντιλήψεις ορισμένων δημοτικών παραγόντων του παρελθόντος, οι οποίοι ισχυρίζονταν ότι “το λιμάνι είναι της Καλαμάτας και εμείς αποφασίζουμε εάν θα είναι λιμάνι ή κολυμβητήριο”. Τέτοιες απόψεις όχι μόνο είναι εσφαλμένες, αλλά και επικίνδυνες για το μέλλον αυτής της κρίσιμης υποδομής.
Έκκληση στην Δημοτική Αρχή, στις δημοτικές παρατάξεις, τους αρμόδιους φορείς, και ιδιαίτερα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας, να επανεξετάσουν τη στάση τους απέναντι στο λιμάνι. Είναι απαραίτητο να υιοθετηθεί μια προσέγγιση που θα αξιοποιεί την εμπειρία ειδικών στη διαχείριση λιμένων, θα σέβεται τους διεθνείς κανονισμούς και θα λαμβάνει υπόψη τις απόψεις των εκπροσώπων της τοπικής οικονομίας και της εργασίας. Παράλληλα, θεωρώ αυτονόητο η κεντρική κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της και να διασφαλίσει ότι οι λιμένες εθνικής σημασίας, όπως αυτός της Καλαμάτας, θα αξιοποιηθούν πλήρως για το εθνικό συμφέρον.
Παράλληλα, είναι κρίσιμο να υποστηριχθούν οι πρόσφατες προσπάθειες για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου, ο οποίος συνδέεται άμεσα με το λιμάνι και μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Αυτό αναδεικνύει και τη μοναδική θέση της Καλαμάτας ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών.
Τέλος να επισημάνω ότι το λιμάνι της Καλαμάτας αποτελεί κληρονομιά των προγόνων μας και ταυτόχρονα μια υπόσχεση για το μέλλον. Έχουμε χρέος να το διαφυλάξουμε και να το αναπτύξουμε προς όφελος των επόμενων γενεών. Ας μην επιτρέψουμε σε βραχυπρόθεσμες σκέψεις, περιορισμένα οράματα και αδιαφορία να καθορίσουν το μέλλον μιας τόσο σημαντικής υποδομής εθνικής σημασίας. Ευτυχώς, δεν είναι ακόμη αργά – υπάρχουν ευκαιρίες που μπορούμε και πρέπει να αξιοποιήσουμε, πάντα μέσα στο πλαίσιο των διεθνών κανονισμών και με γνώμονα την πραγματική ανάπτυξη του λιμανιού, της πόλης μας και της χώρας μας συνολικά.
Ενδιαφέρουσες Ειδήσεις
-
Σε λειτουργία το info kiosk του Δήμου Καλαμάτας στην προκυμαία του Λιμανιού
-
Προτάσεις για την Ανάπλαση της Ανατολικής Πόλης της Καλαμάτας
-
Με Τόνι Σφήνο ξεκίνησαν οι συναυλίες για το Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2024
-
Ανοικτή επιστολή Γιώργου Καραμπάτου για την επανεργοποίηση του ιστορικού σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου
-
Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην χερσαία ζώνη λιμένα Καλαμάτας
-
ΚΕΠΕΠΨΥ Μεσσηνίας: «Θέλω να ονειρεύομαι, να δημιουργώ και να πλέω στις θάλασσες της ζωής μου… ελεύθερα»
-
Ανοικτή επιστολή Καραμπάτου για την επάρκεια του νερού και την εκμετάλλευση των ντους στα καταστήματα
-
«Μύρισε» καλοκαίρι! Τα πρώτα στέκια στη παραλία της Καλαμάτας άνοιξαν!
-
Γιώργος Καραμπάτος: 5η Ανοικτή Επιστολή για ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας
-
Γιώργος Καραμπάτος: 4η Ανοικτή Επιστολή για ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και Χαμένες Ευκαιρίες
-
3η Ανοικτή επιστολή Γιώργου Καραμπάτου σχετικά με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ανοικτή επιστολή σχετικά με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και την απόφαση του ΣτΕ.
-
Γιώργος Καραμπάτος – Ανοικτή επιστολή : ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας
-
Ανησυχίες για το 2ο Φόρουμ Μεσσηνίας – «Απειλή για την ιστορική μας κληρονομιά, υπονομεύει την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα των θεσμών»
-
Έκκληση για Ειρήνη και Δικαιοσύνη στη Μέση Ανατολή: Η Φωνή των “Δρόμων της Ελιάς”
-
Στο λιμάνι Καλαμάτας οι σωλήνες Φ800 για τον κεντρικό αγωγό ύδρευσης
-
Φωταγωγήθηκε το Χριστουγεννιάτικο καράβι στο λιμάνι της Καλαμάτας
-
“Δρόμοι της Ελιάς” για την απώλεια του αγαπητού καθηγητή Πέτρου Θέμελη
-
Άσκηση ετοιμότητας στο Λιμάνι της Καλαμάτας
-
Υποχρέωση κάθε ενεργού πολίτη είναι να λέει τα πράγματα με το όνομά τους!!!
-
Άσκηση ευρείας κλίμακας στο λιμάνι Καλαμάτας στις 15 Σεπτεμβρίου 2023
-
Ο Κωστής Μαραβέγιας ξεσήκωσε την Καλαμάτα
-
Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις τίθενται σε ισχύ στη χερσαία ζώνη του λιμένα Καλαμάτας
-
Μέσα στο 2023 θα πετούν υδροπλάνα στο Λιμάνι Καλαμάτας
-
Καλαμάτα: Η Ελλάδα στην προεδρία του δικτύου Ελαιοπαραγωγικών Πόλεων Μεσογείου RECOMED
-
Παροχή βοήθειας από το Δήμο Καλαμάτας σε 92 αλλοδαπούς
-
Ανάδοχος για το υδατοδρόμιο στο λιμάνι Καλαμάτας
-
Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας: Διαγωνισμός για το υδατοδρόμιο στο λιμάνι Καλαμάτας
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ανοικτή επιστολή για την δημιουργία Συνεδριακού Κέντρου στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Ο Δήμος Καλαμάτας πρόσφερε βοήθεια στους 29 αλλοδαπούς που εντοπίστηκαν ανοιχτά του Μεσσηνιακού κόλπου
Πρόσφατα Άρθρα
Τιμολόγια ηλεκτρισμού Αυγούστου: πώς και γιατί ακρίβυναν!
Με επιτυχία το Φιλοσοφικό Συμπόσιο της Νέδουσας
Δράση και θέαμα στον αγώνα drift και ατομικής χρονομέτρησης στην πίστα καρτ “San Nicolas”
Η Γιορτή Αγκινάρας το Σάββατο στην πλατεία της Μικρομάνης
Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν υπογράφει τη μίσθωση για το πάρκινγκ του Νέδοντα
AddUrl.gr | Κατάλογος Ιστοσελίδων
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
-
Ειδήσεις απο Μεσσηνία2 ημέρες πριν
Με μεγάλη επιτυχία η συμφωνική Συναυλία αφιέρωμα στην μνήμη του Πέτρου Θέμελη
-
Επιχειρήσεις2 ημέρες πριν
Αρτοποιείο – ζαχαροπλαστείο “Εργαστήρι Χριστόπουλος”
-
Ειδήσεις απο Μεσσηνία2 ημέρες πριν
Συνάντηση για την προώθηση της χοντροκατσαρής ντομάτας και το κρεμμύδι Μεταμόρφωσης
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τη σωστική ανασκαφή στην Πλατεία Υπαπαντής
-
Τηλεόραση1 ημέρα πριν
Ολυμπιακοί Αγώνες: Η ώρα του Τεντόγλου ‑ Οι ελληνικές συμμετοχές της Τετάρτης 6/8
-
Καιρός1 ημέρα πριν
«Κόκκινη» προειδοποίηση από Σάκη Αρναούτογλου: Έρχεται καύσωνας 48 ωρών ‑ Πότε θα «χτυπήσει»
-
Ειδήσεις απο Μεσσηνία1 ημέρα πριν
Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας
-
Ειδησεις απο Καλαματα1 ημέρα πριν
Πρεμιέρα για το «Εκείνος κι Εκείνος» από το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας του Κώστα Μουρσελά